Rakentaminen

Salpalinja on Suomen historian suurin työmaa. Vaikka kaivaminen tapahtui pääasiassa lapiotyönä vasta "uusi" Saimaan kanava oli sitä suurempi kaivumassoilta. Välirauhan aikna työmaalla oli 20 prosenttia maan kuorma-autoista. Työkoneista oli linjallla vielä suurempi osa.

Suunnittelu

Talvisodan päätyessä, rauhan tulosta huolimatta tiedostettiin, että Neuvostoliittoa eivät tyydyttäneet Suomelta Moskovan rauhassa saamat alueet. Jo 22.3.1940 ylipäällikkö teki päätöksen, jonka mukaanlinja Klamila-Luumäki oliviipymättä linnoitettava ja mitä pikimmin varustettava kantalinnoituslaittein.

 

Lue lisää: Suunnittelu

Välirauhan aika

Talvisodan päätyttyä työvelvolliset kotiutettiin. Ensimmäiset joukot tulivat työmailleen toukokuuun puolessa välissä.

 

 

Lue lisää: Välirauhan aika

Jatkosodan aika

Jatkosodan sytyttyä linnoitustyöt Salpa-asemalla pysähtyivät. Linnoitusrakennusmuodostelmia tarvittiin itään edenneiden taistelujoukkojen selustassa rakennustöihin. Salpa-asema jäi kesken ja sieltä jopa kuljetettiin rakennusmateriaaleja kannaksille.

 

Lue lisää: Jatkosodan aika